Komik und Paranoia in der Prosa von David Albahari und Svetislav Basara
Сажетак
У раду се упоредо анализирају романи два савремена српска аутора, Давида Албахарија (р. 1948) и Светислава Басаре (р. 1953), са фокусом на њиховим комичким и сатиричким наративним стратегијама. Kорпус примарних текстова обухвата романе Мрак (1997), Пијавице (2005) и Лудвиг (2007) Давида Албахарија, као и романе Светислава Басаре Фама о бициклистима (1988), Looney Tunes (1997) и Света маст (1998). Анализирани текстови приписују се српском постмодернизму и нуде како на тематском плану, тако и у наратолошким аспектима прилику за промишљање међуодноса комике и комичке књижевности са феноменом параноје и теоријама завере. Полазна тачка у анализи су теоријски радови о феномену параноје (Luc Boltanski, Richard Hofstadter), као и књижевнотеоријскa разматрања о односу тог феномена и постмодерне прозе (Niall Lucy). Текстови Албахарија и Басаре доводе се такође у везу са романима The Crying of Lot 49 (1966) и Gravityʼs Rainbow (1973) америчког постмодернисте Томаса Пинчона. Нарочита пажња посвећена је испитивању сатиричких аспеката текстова, јер се показује да је превасходна функција комике у анализираним романима управо сатиричке природе. Мета сатиричког интереса Албахарија и Басаре подједнако су друштвени токови и политичко-идеолошка питања, као и књижевно поље и међуоднос књижевности и политике, и то у турбулентном историјском периоду од почетка 1980-их до краја 2000-их. Наративно различито испољени и функционализовани обрасци параноје и разуђени комички инструментариј у романима двојице аутора, указују се истовремено као одраз али и као коректив хибридно-шизоидне друштвене стварности на размеђи социјализма и постјугословенске транзиције.
Референце
Albahari, David (1997). Mrak. Beograd
Albahari, David (2005). Pijavice. Beograd
Albahari, David (2007). Ludvig. Beograd
Basara, Svetislav (2005 [1988]). Fama o biciklistima. Beograd
Basara, Svetislav (2008). Drvo istorije i drugi eseji. Beograd
Basara, Svetislav (2009 [1997]). Looney Tunes. Manično-paranoična istorija srpske književnosti u periodu od 1979-1990. godine (Prvi deo). Beograd
Basara, Svetislav (2010 [1998]). Sveta mast. Manično-paranoična istorija srpske književnosti u periodu od 1979-1990. godine (Drugi deo). Beograd
Boltanski, Luc (2013). Rätsel und Komplotte: Kriminalliteratur, Paranoia, moderne Gesellschaft. Aus dem Franz. von Christine Pries. Berlin
Casanova, Pascale (2007 [1999]). The World Republic of Letters. Cambridge, Mass.
Dugdale, John (1990). Thomas Pynchon: Allusive Parables of Power. Basingstoke Crossreff
Frye, Northrop (1964 [1957]). Analyse der Literaturkritik. Übers. v. Edgar Lohner und Hennig Clewing. Stuttgart
Hutcheon, Linda (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. New York 1988.
Jerkov, Aleksandar (2011 [1998]). "Basarilo od Tormentsa ili Basaramazov" in: Basara. Gradac. Časopis za književnost, umetnost i kulturu, br. 178-179/god. 38/2011. Čačak
Kuehl, John Richard (1989). Alternate worlds. New York
Lucy, Niall (1997). Postmodern Literary Theory: An Introduction. Oxford
Müller-Kampel, Beatrix (2012). "Komik und das Komische: Kriterien und Kategorien". In: LiTheS. Zeitschrift für Literatur- und Theatersoziologie 7, Graz, S. 5-39.
Pantić, Mihajlo (2011 [1994]). "Svetislav Basara: groteskna hiperbola sveta" in: Basara. Gradac. Časopis za književnost, umetnost i kulturu, br. 178-179/god. 38/2011. Čačak
Patell, Cyrus R. K. (2001). Negative liberties. Durham, NC Crossreff
Perišić, Igor (2007). Gola priča. Beograd
Pynchon, Thomas (1967 [1966]). The Crying of Lot 49. New York
Rogač, Maja (2010). Istorija, pseudologija, fama. Beograd
Rosić, Tatjana (2005). "Pijavice u tami idiotske noći". In: David Albahari. Gradac. Časopis za književnost, umetnost i kulturu, br. 156/god. 31/2005. Čačak
Slade, Joseph W. (1990 [1974]). Thomas Pynchon. New York
Wirth, Uwe (Hg.) (2017). Komik. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart Crossreff
Wittmann, Mirjana u. Klaus (2007) [Übers.]. David Albahari. Die Ohrfeige. Frankfurt am Main
Zymner, Rüdiger (2017). "Satire". In: Wirth, Uwe (Hg.): Komik. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart, S. 21-25. Crossreff
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).