Антиколонијална изложба у Паризу (1931) и надреалистичка контрајавност
Сажетак
У раду се представља и анализира антиколонијална изложба која је настала као израз протеста критичке јавности на званичну Колонијалну изложбу одржану 1931. у Паризу. Та контраизложба, коју су представници француског надреалистичког покрета организовали заједно са члановима Комунистичке партије Француске, јединствен је и недовољно познат пример сарадње политичке и уметничке авангарде током турбулентних тридесетих година двадесетог века. Ова карактеристична епизода из интелектуалне историје Европе међуратног периода, коју ћемо историјски контекстуализовати и описати, показује се као значајна за разумевање унутрашње динамике развоја надреалистичког покрета, дијалектичког односа јавности и контрајавности, а посебан смисао добија у широј перспективи развоја антиколонијалне и постколонијалне мисли у двадесетом веку. У том контексту, она може на нов начин осветлити и специфичан положај београдских надреалиста и њихово учешће у креирању културне политике социјалистичке Југославије којој је важан међународни печат давала антиколонијална политика несврстаних.
Референце
Dositije 1889-1990.
Dva sveta 1903.
Glas istine 1906.
Duhovni svet 1910-1911.
Duhovni život 1930, 1933.
Beogradski dnevnik 1920.
Večernje Vreme 1926.
Vreme 1926, 1927, 1928, 1929.
Abend, Lisa. "Specters of the Secular: Spiritism in Nineteenth-century Spain", European History Quarterly Vol. 34 No. 4, 507-534. Crossreff
Baudoin, Philippe. "Machines nécrophoniques" (predgovor). Le Royaume de l'au-delà. Thomas Alva Edison. Grenoble: Jérôme Million, 2014.
Braude, Ann. Radical spirits: Spiritualism and women's rights in nineteenth-century America. Boston, MA: Beacon Press, 1989.
Carlson, Maria. "Fashionable Occultism: Spiritualism, Theosophy, Freemasonry, and Hermeticism in Fin-de-Siecle Russia". The occult in Russian and Soviet culture / edited by Bernice Glatzer Rosenthal, Cornell University Press, 1997, 135-152.
Delgado, Anne L. "Bawdy Technologies and the Birth of Ectoplasm". Genders Online Journal 54 (Summer 2011). Bez paginacije. Web. 20. 9. 2019.
Espérance, E. d᾽. "Shadow land; or, Light from the other side", London, George Redway, 1897.
Gregory, Jane and Miller, Steve. Science in Public: Communication, Culture and Credibility. New York: Basic Books, 1998.
Gutierrez, Cathy. "From Electricity to Ectoplasm: Hysteria and American Spiritualism". Aries 3.1 (January, 2003): 55-81. Web. 20. 9. 2019. Crossreff
Hellerfor, Paul. "Dickens in the Spirit World - the Brattleboro hoax", Rutlandherald.com Wednesday, Nov 25, 2017.
Jevtović, Zoran, Petrović, Radivoje i Aracki, Zoran. Žanrovi u savremenom novinarstvu. Beograd: Jasen, 2014.
Kellogg, Riley B. "Thomas Edison᾽s Apparatus for Talking with the Dead". Imagining Spiritual Technologies in America, Columbus, 2013.
Lamont, Peter. "Paranormal Belief and the Avowal of Prior Scepticism". Theory & Psychology 17.5 (October, 2007): 681-696. Web. 20. 9. 2019. Crossreff
Monroe, John Warne. Laboratories of faith: Mesmerism, spiritism and occultism in modern France. Ithaca: Cornell University Press, 2008.
Mülberger, Annette: "When spiritualism arrived in spain (1853-1888): confrontation with the catholic church and the first international congress".
Nartonis, David K. The Rise of 19th‐Century American Spiritualism, 1854-1873, Journal for the Scientific Study of Religion (2010) 49(2): 361-373. Crossreff
Noakes, Richard. "The sciences of spiritualism in Victorian Britain: possibilities and problems", The Ashgate Research Companion to Nineteenth-Century Spiritualism and the Occult. Ed. By Tatiana Kontou, Sarah Willburn. Ashgate Publishing Company, Burlington 2012.
Petronijević, Branislav. Spiritizam. Beograd: Napredak, 1922.
Radić, Radmila. Narodna verovanja, religija i spiritizam u srpskom društvu 19. i u prvoj polovini 20. veka. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 2009.
Radulović, Nemanja. Podzemni tok: Ezoterično i okultno u srpskoj književnosti, Službeni glasnik, Beograd 2009.
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).