Херој као књижевни и друштвени конструкт
Сажетак
Циљ овог рада јесте да истражи везу између друштвеног контекста и формирања хероја као књижевног типа. Истраживање је усмерено на специфичности драмских остварења у последњим деценијама 20. века и процес промене традиционалног поимања хероја у новим, турбулентним друштвеним превирањима. У првом делу рада се најпре одређује типологија хероја у књижевноисторијском погледу и прати промена разумевања и особина овог књижевног типа кроз епохе. Посебан део рада посвећен је типологији хероја Нортропа Фраја, која је издвојена као теоријски стожер за разумевање ове књижевне категорије. У раду се испитује и однос књижевног и друштвеног типа хероја и показује утицај друштвених и политичких кретања на формирање оба типа хероја (друштвеног и књижевног) и њихова међусобна конвергентност. Све то се посматра на примерима драма писаних и играних у позориштима последњих деценија прошлог. века.
Референце
Divinjo, Žan. Sociologija pozorišta, Kolektivne senke. Beograd: BIGZ, 1978.
Dragićević Šešić, Milena. Politika sećanja i pravo na pobunu u neinstitucionalnoj kulturi Beograda. Beograd: Zbornik Fakultet dramskih umetnosti, 2013.
Kembel, Džozef. Heroji sa hiljadu lica. Beograd: Stilos, 2004.
Kovačević, Živorad. Amerika i raspad Jugoslavije. Beograd: Filip Višnjić; Beograd: FPN, 2007.
Kuljić, Todor. Kultura sećanja: teorijska objašnjenja upotrebe prošlosti. Beograd: Čigoja štampa, 2006.
Lukač, Đerđ. Istorija razvoja moderne drame. Beograd: Nolit, 1978.
Nestorović, Zorica. Bogovi, carevi i ljudi, tragički junak u srpskoj drami XIX veka, Beograd: Čigoja štampa, 2007.
Pavićević, Olivera i Biljana Simeunović-Patić. Srbija i (anti)heroji, Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja, 2005.
Fraj, Nortrop. Anatomija kritike, Zagreb: Golden marketing, 2000.
Hegel, Georg Vilhelm Fridrih. Estetika 1, 2, 3, Beograd: Kultura, 1970.
Trifunović, Vesna. "Socijalni tipovi heroja, nitkova i lude u teoriji Orina Klapa". Etnoantropološki problemi. Beograd, 1970, n. s. god. 2. sv. 1, 109-135. CrossRef
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).