Књижевност и фотографије Роџера Фентона у контексту викторијанизма
Сажетак
У овом раду доводимо у везу викторијанску књижевност, пре свега, Алису у земљи чуда Луиса Керола и песму о рањеном јелену Емили Дикинсон, с Фентоновим фотографијама из Кримског рата и јелена. Притом се снажна симболика јелена и његова трансформација у викторијанској књижевности доводи у везу с приказом рањеног војника на Фентоновој фотографији. Поређењем једне сцене на ратним фотографијама, као и фотографијама јелена и рањеног војника, с оним описаним у викторијанској књижевности, покушавамо дубље да проникнемо у саму фотографију помоћу богатства књижевног језика. Исто тако проналазимо и оно што нам фотографија и њен визуелни језик веома јасно предочава, а што је књижевности промакло или јој је потребно превише речи да би то постигла. С обзиром на крајње сложен однос између књижевности и фотографије, у контексту тзв. фотокњижевности, покушали смо да га осветлимо, и то на веома малом узорку појединих сегмената неколико књижевних дела и Фентонових фотографија.
Референце
Adams, J. E., Pendergast, T. and Pendergast, S. (eds.). Encyclopedia of the Victorian Era. New York: Grolier Academic Reference, 2004.
Baetens, J., Streitberger, A. and Gelder, H. V. (eds.). Time and Photography. Leuven: Leuven University Press, 2010.
Balakian, P. "Photography, Visual Culture, and the Armenian Genocide", In: Fehrenbach, H and Rodogno, D. (eds.). Humanitarian Photography: A History. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 89-115. CrossRef
Baldwin, G. Roger Fenton: Pasha and Bayadère. Los Angeles: Getty Museum Studies on Art, 1996.
Balwin, G, Daniel, M. and Greenough, S. All the Mighty World: The Photographs of Roger Fenton, 1852-1860. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2004.
Bart, R. Svetla komora: beleška o fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda, 2011.
Bate, D. Photography: The Key Concepts. Oxford, New York: Berg, 2009.
Borgo, M., Licata, M. and Iorio, S. "Post-mortem Photography: the Edge Where Life Meets Death?". HSS, vol. V, no. 2, 2016. 103-115. CrossRef
Brower, M. Developing Animals: Wildlife and Early American Photography. Minneapolis, London: University of Minnesota Press, 2011. CrossRef
Bryan, A. "Alice's Struggle with Imperialism: Undermining the British Empire through Lewis Carroll's Alice's Adventures in Wonderland." The Final Chapters: Concluding Papers of the Journal of Children's Literature Studies. Wizard's Tower Books, 2012. 22-33.
Bull, S. (ed.). A Companion to Photography. Oxford: Wiley Blackwell, 2020.
Camuri, G., Fossati A. and Mathpal, Y. (eds.). Deer in Rock Art of India and Europe. New Delhi: Indira Gandhi National Centre for the Arts, 1993.
Clarke, G. The Photograph. Oxford, New York: Oxford University Press; Oxford History of Art, 1990.
Conn, P. Literature in America: An Illustrated History. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. CrossRef
Coveney, P. The Image of Childhood: The Individual and Society. London: Penguin Books, 1967.
Cunnigham, D., Fisher, A. and Mays, S. (eds.). Photography and Literature in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2009.
Davenport, A. The History of Photography: An Overview. Albuquerque, New Mexico: University of New Mexico Press, 1999.
Davis, L. (ed.). Virginal Sexuality and Textuality in Victorian Literature. New York: State University of New York, 1993.
Dikinson, E. Poezija. Sarajevo: Svjetlost, 1988.
Flegel, M. Conceptualizing Cruelty to Children in Nineteenth-Century England: Literature, Representation, and the NSPCC. London and New York: Routledge, 2016. CrossRef
Fuko, M. Istorija seksualnosti: volja za znanjem. Beograd: Prosveta, 1982.
Fulton, R. D. and Hoffenberg, P. H. (eds.). Oceania and the Victorian Imagination: Where All Things Are Possible. London and New York: Routledge, 2016. CrossRef
Garcia, E. C. Photography as Fiction. Los Angeles: Getty Publications, 2010.
Hannavy, J. (ed.). Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, Volume 1, A-I. New York and London: Routledge, 2008.
Hirsch, R. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography. New York and London: Routledge, 2017. CrossRef
Humm, M. "Memory and Photography: The Photo Albums of Virginia Woolf", In: Cunnigham, D., Fisher, A. and Mays, S. (eds.). Photography and Literature in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2009. 42-52.
Kerol, L. Alisa u Zemlji čuda. Beograd: Zavod za udžbenike Beograd, 2006.
Klein, B. "'The natural home of Englishmen': Froude's Oceana and the Writing of the Sea", In: Burden, R. and Kohl, S. (eds.). Landscape and Englishness. Amsterdam - New York, NY: Rodopi B. V., 2006. 103-123.
Levine, G. The Realistic Imagination: English Fiction from Frankenstein to Lady Chatterly. Chicago: University of Chicago Press, 1983.
Manfredi, C. "Pacific Phantasmagorias: Robert Louis Stevenson's Pacific Photography", In: Fulton, R. D. and Hoffenberg, P. H. (eds.). Oceania and the Victorian Imagination: Where All Things Are Possible. London and New York: Routledge, 2016. 11-31.
Mavor, C. Pleasures Taken: Performances of Sexuality and Loss in Victorian Photographs. Durham, North Carolina: Duke University Press, 1995. CrossRef
Miller, D. Animals and Animal Symbols in World Culture. London: Cavendish Square Publishing, 2014.
Morse, D. D. "'The Mark of the Beast': Animals as Sites of Imperial Encounter from Wuthering Heights to Green Mansions, In: Morse, D. D. and Danahay, M. A. Victorian Animal Dreams: Representations of Animals in Victorian Literature and Culture. Farnham: Ashgate, 2007. 181-201. CrossRef
Morse, D. D. and Danahay, M. A. Victorian Animal Dreams: Representations of Animals in Victorian Literature and Culture. Farnham: Ashgate, 2007.
Munforte, P. "The Body of Ambivalence: The 'Alive, Yet Dead' Portrait in the Nineteenth Century". Colchester: School of Philosophy and Art History at the University of Essex, 2015.
Newhall, B. The History of Photography: 1839 to the Present. New York: Museum of Modern Art, 1982.
Otten, T. After Innocence: Visions of the Fall in Modern Literature. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1982.
Rose, B., Gustavson, T. and Yano, H. "The History of the Twentieth Century Camera", In: Peres, M. R. (ed.). Focal Encyclopedia of Photography: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. Waltham, Massachusetts: Focal Press, 2007. 771-778. CrossRef
Sattaur, J. Perceptions of Childhood in the Victorian Fin-de-siècle. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2011.
Seiberling, G. and Bloore, C. Amateurs, Photography, and the Mid-Victorian Imagination. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1986.
Sontag, S. O fotografiji. Beograd: Kulturni centar Beograda, 2009.
Sontag, S. Regarding the Pain of Others. New York: Picador, 2003. CrossRef
Sulaž, F. Estetika fotografije. Beograd: Kulturni centar Beograda, 2008.
Susina, J. The Place of Lewis Carroll in Children's Literature. London: Routledge, 2013. CrossRef
Tennyson, A. L. Poems of Alfred Lord Tennyson. London: Collins Classics, 1968.
Tugendhat, E. O smrti. Beograd: Karpos, 2010.
Warren, L. (ed.). Encyclopedia of Twentieth-century Photography, Volume 2. London and New York: Routledge, 2006. CrossRef
Weiner, N. and Kurpius, S. E. R. Shattered Innocence: A Practical Guide for Counseling Women Survivors of Childhood Sexual Abuse. Washington, DC: Taylor & Francis, 1995.
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).