Клацкалица једног жанра: између науке и фикције
Сажетак
У првом делу рада аутор проблематизује потребу дефинисања жанра научне фантастике, излажући аргументе савремених теоретичара који су уверени у неуспех досадашњих покушаја да се то учини. Та настојања се потом представљају кроз ликове карактеристичних представника два приступа дефинисању научне фантастике: историјског и формалистичког. Налази се да историјски приступ не нуди конклузивно одређење тог жанра већ пре, напротив, безобално шири његове границе. У формалистичком приступу запажа се спор тумача који стављају нагласак на одредницу науке и оних који радије потенцирају фикцију приликом покушаја дистинктивног одређења научнофантастичног жанра. У завршном делу рада указује се на могућност помирења фантастике с науком сагледавањем научне фантастике као весника научних открића: научнофантастична пракса може се засновано интегрисати у науку и њену историју уколико се уклоне „сцијентистичка“ и „креативистичка“ предубеђења која томе стоје на путу. Закључак рада сугерише да то помирење није оправдано, интегрисање још мање, уколико укида антагонистичку, али продуктивну напетост научних факата и књижевне фикције.
Референце
"Descent, Part I" (21. jun 1993), Star Trek: The Next Generation, sezona 6, epizoda 26. DVD: Star Trek: The Next Generation - The Complete Season Six, disk 7, traka 2, Paramount, 2002.
Barthes, Roland. "Smrt autora". Suvremene književne teorije. Ur. i prev. Miroslav Beker. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber, 1971, 176-180.
Beer, Gillian. Darwin's Plots: Evolutionary Narrative in Darwin, George Eliot, and Nineteenth-Century Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Crossref
Biagioli, Mario i Peter Galison (ur.). Scientific Authorship: Credit and Intellectual Property in Science. New York: Routledge, 2003.
Bloom, Harold. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry. New York: Oxford University Press, 1997.
Bly, Robert W. The Science in Science Fiction: Eighty-three SF Predictions That Became Scientific Reality. Dallas: Ben Bella, 2005.
Brake, Mark L. i Neil Hook. Different Engines: How Science Drives Fiction and Fiction Drives Science. London: Macmillan, 2008.
Broderick, Damien. Reading By Starlight: Postmodern Science Fiction. London: Routledge, 1995.
Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. Oxford: Oxford University Press, 1992.
Chandler, Lance. A History of Science Fiction: A Brief Introduction to the Genre, the Books, and the Culture that Defines It. Minute Help Press, 2010.
Csicsery-Ronay, Istvan, Jr. The Seven Beauties of Science Fiction. Middletown: Wesleyan University Press, 2008.
Darley, Andrew. Visual Digital Culture: Surface Play Spectacle in New Media. London: Routledge, 2000.
Del Rey, Lester. The World of Science Fiction, 1926-1976: The History of a Subculture. New York: Garland, 1980.
Disch, Thomas M. The Dreams our Stuff is Made of: How Science Fiction Conquered the World. New York: Simon & Schuster, 1998.
Donat, Branimir. Približavanje beskraju. Beograd: Nolit, 1979.
Dyson, Freeman. Imagined Worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1997.
Đorđević, Ivan. Antropologija naučne fantastike: tradicija u žanrovskoj književnosti. Beograd: Etnografski institut SANU, 2009.
Ebert, Teresa L. "The Convergence of Postmodern Innovative Fiction and Science Fiction: An Encounter with Samuel R. Delany's Technotopia." Poetics Today 1. 4 (1980): 91-104. Crossref
Freedman, Carl. Science Fiction and Critical Theory. Hanover: Wesleyan University Press: University Press of New England, 2000.
Fuko, Mišel. "Šta je autor?" Prevela Eleonora Prohić. Polja 473. 57 (2012): 100-112.
Gavrilović, Ljiljana. "Naučna fantastika - mitologija tehnološkog društva". Antropologija naučne fantastike. Ur. Ivan Kovačević i Ljiljana Gavrilović. Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2013, 19-24.
Gernsback, Hugo. "Science Fiction Week." Science Wonder Stories 1 (1930): 1061.
Guillen, Claudio. Literature As System: Essays Towards the Theory of Literary History. Princeton: Princeton University Press, 1971.
Hartwell, David G. (ur.). The Science Fiction Century. New York: Tor, 2007.
Hawking, Stephen William. "Introduction." The Physics of Star Trek. Lawrence Maxwell Krauss. New York: Basic Books, 1995, 5-6.
Hodgens, Richard. "A Brief, Tragical History of the Science Fiction Film". Focus on the Science Fiction Film. Ur. William Johnson. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1972, 78-90.
Huang, Betsy. "Premodern Orientalist Science Fictions." MELUS 33. 4 (2008): 23-43. Crossref
James, Edward. Science Fiction in The Twentieth Century. Oxford: Oxford University Press, 1994.
James, Edwardi Farah Mendelsohn (ur.). The Cambridge Companion to Science Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Crossref
Jameson, Fredric. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1991. Crossref
Jameson, Fredric. The Geopolitical Aesthetic. London: BFI, 1992.
Jameson, Fredric. Archaeologies of the Future: This Desire Called Utopia and Other Science Fictions. London: Verso, 2007.
Jenkins, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.
Johnson, William. "Introduction: Journey into Science Fiction." Focus on the Science Fiction Film. Ur. William Johnson. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1972, 1-12.
Johnson-Smith, Jan. American Science Fiction TV: Star Trek, Stargate and Beyond. London: I. B. Tauris, 2004. Crossref
Jones, Gwyneth. Deconstructing the Starships: Science, Fiction, and Reality. Liverpool: Liverpool University Press, 1999. Crossref
Jović, Bojan. Rađanje žanra: počeci naučno-fantastične književnosti. Beograd: Institut za književnost i umetnost, 2006.
Kandel, Michael. "Is Something New Happening in Science Fiction?" Science Fiction Studies 25: 1998: 1-6.
Kant, Imanuel. O lepom i uzvišenom. Preveo Gligorije Ernjaković. Beograd: Grafos, 1988.
Kovačević, Ivan i Ljiljana Gavrilović (ur.). Antropologija naučne fantastike. Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2013.
Krstić, Predrag. Kud plovi ovaj brod: teorijske staze Enterprajza, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, 2014.
Latour, Bruno i Steve Woolgar. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press, 1986. Crossref
Milburn, Colin. "Modifiable Futures: Science Fiction at the Bench." Isis 101. 3 (2010): 560-569. Crossref
Milovanović, Miodrag. Bleferski vodič: SF. Novi Sad: Mala velika knjiga, 1997.
Neale, Steve. "Questions of Genre." Screen 31. 1 (1990): 45- 66. Crossref
Neale, Steve. "Aspects of Ideology and Narrative Form in the American War Film." Screen 32. 1 (1991): 35-57. Crossref
Nedeljković, Aleksandar B. Naših 110 SF godina. Beograd: Samostalno autorsko izdanje prof. mr Aleksandra B. Nedeljkovića, 1983a.
Nedeljković, Aleksandar B. Svet naučne fantastike. Beograd: Samostalno autorsko izdanje prof. mr Aleksandra B. Nedeljkovića, 1983b.
Nedeljković, Aleksandar B. Istorija srpske naučno-fantastične književnosti. Beograd: Samostalno autorsko izdanje prof. mr Aleksandra B. Nedeljkovića, 1985.
Nedeljković, Aleksandar B. Alternativne istorije: 1950-1980, Kragujevac: Lira, 2013.
Palavestra, Predrag (ur.). Srpska fantastika: natprirodno i nestvarno u srpskoj književnosti. Beograd: SANU, 1989.
Parrinder, Patrick. Science Fiction: Its Criticism and its Teaching. London: Methuen, 1980.
Parrinder, Patrick (ur.). Science Fiction: A Critical Guide. London: Longman, 1979.
Pinsky, Michael. Ethics and/as Science Fiction. Madison: Farileigh Dickinson University Press, 2003.
Pohl, Frederik. "The Study of Science Fiction: A Modest Proposal." Science-Fiction Studies 24 (1997): 11-16.
Rabkin, Eric S. "Metalinguistics and Science Fiction." Critical Inquiry 6. 1 (1979): 79- 97. Crossref
Roberts, Adam, Science Fiction. London: Routledge, 2006. Crossref
Roberts, Adam. The History of Science Fiction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2007.
Robu, Cornel. "A Key to Science Fiction: The Sublime." Foundation 42 (1988): 21-37.
Schneider, Susan (ur.). Science Fiction and Philosophy: From Time Travel to Superintelligence. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2009.
Scholes, Robert. Structural Fabulation: An Essay on Fiction of the Future. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1975.
Sobchack, Vivian. Screening Space: The American Science Fiction Film. New Brunswick: Rutgers University Press, 1998.
Stableford, Brian. "Science Fiction Before the Genre." The Cambridge Companion to Science Fiction. Ur. Edwar James i Farah Mendelsohn. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 15-31. Crossref
Suvin, Darko. Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. New Haven: Yale University Press, 1979.
Suvin, Darko. "Narrative Logic, Ideological Domination, and the Range of Science Fiction: A Hypothesis with a Historical Text." Science Fiction Studies 9 (1982): 1-25.
Suvin, Darko. Od Lukijana do Lunjika: povijesni pregled i antologija naučnofantastične literature. Zagreb: Epoha, 1965.
Suvin, Darko, Naučna fantastika, spoznaja, sloboda. Beograd: Slovo Slavia, 2009.
Teilhard de Chardin, Pierre. La Place de l'homme dans la nature. Le groupe zoologique humain. Paris: Albin Michel, 1949.
Telotte, J. P. Science Fiction Film. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. Crossref
Vint, Sherryl, Mark Bould, Andrew M. Butler i Adam Roberts (ur.). The Routledge Companion to Science Fiction. London: Routledge, 2009.
Wood, Robin. "Ideology, Genre, Auteur." Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Ur. Leo Braudy i Marshall Cohen. New York: Oxford University Press, 1992, 475-485.
Woodmansee, Martha i Peter Jaszi (ur.). The Construction of Authorship: Textual Appropriation in Law and Literature. Durham: Duke University Press, 1994.
Žikić, Bojan, "Antropologija i žanr: naučna fantastika - komunikacija identiteta". Antropologija naučne fantastike. Ur. Ivan Kovačević i Ljiljana Gavrilović. Beograd: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2013, 1-18.
Žikić, Bojan (ur.), Naš svet, drugi svetovi: antopologija, naučna fantastika i kulturni identitet, Beograd: Srpski genealoški centar, 2010.
Živković, Zoran. Zvezdani ekran: Osam decenija SF filma, Rijeka: Otokar Keršovani, 1984.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).