Снови у роману Ишчекујући варваре Џ. М. Куција
Сажетак
Рад полази од специфичне позиције и сложености сна у оквиру фикције. Имајући у виду карактеристичне поступке у прози Џ. М. Куција, показује се да снови с једне стране учвршћују, док с друге подривају композициону структуру романа. Насупрот алегоријским и тематским читањима романа Ишчекујући варваре (чији је значај неоспоран), тумачење које следи наслања се на анализе које у први план стављају карактеристичне језичке поступке и, схватајући их као својеврсни облик метатекстуалности, анализира однос романа према темпоралности. Стога овај текст настоји да симулира читалачки акт, односно да снове смешта наизменично у читалачку хронологију, а затим у шематизоване приказе који омогућавају да се уоче одређена понављања и одступања у увођењу снова у роман. Тако долазимо до увида на који начин снови не само да резимирају и антиципирају све битне теме и мотиве дела, већ представљају и процепе у наративном и читалачком временском току који нам могу помоћи да разумемо саме поступке Куцијевог писања. Показује се да они откривају интегрисаност одређених теоријских поставки призваних различитим алузијама и у дубље механизме романа.
Референце
Alvarez, Alfred. Noć: noćni život, noćni jezik, spavanje i snovi. Novi Sad: Svetovi, 1997.
Dewar, Jonathan. "Turning the Screw: Sex, Torture and Fetishism as Experiential Allegory in J.M.Coetzee's Waiting for the Barbarians." The Journal of Student Writing22 (2000)http://www.lib.unb.ca/Texts/JSW/number22/dewar.html 5.9.2012.
Dods, E. R. "Uzorak sna i uzorak kulture". Gradac 34, 162-163(2007): 25-35.
Frojd, Sigmund. "Metapsihološki dodatak učenju o snovima". Gradac 34, 162-163(2007): 129-136.
Frojd, Sigmund. Tumačenje snova I. Novi Sad: Matica srpska, 1970.
Gallagher, Susan Van Zanten. "Torture and the Novel: J. M. Coetzee's Waiting for the Barbarians." Contemporary Literature 29, 2 (1988): 277-285. https://doi.org/10.2307/1208441
Hoegberg, David E. "'Where is hope?': Coetzee's Rewriting of Dante in Age of Iron", English in Africa25, 1 (1998): 27-42.
Jovanović, Bojan. Antologija snova. Beograd: Službeni glasnik, 2012.
Kristeva, Julia. Séméiôtiké: recherches pour une sémanalyse. Paris: Seuil, 1969.
Kristeva, Julija. "Celanija, bol nomadskog tela". Poezija 9. 27-28(2004): 12-20.
Kristeva,Julija. "Semiotička aktivnost." Nedogled Ikarije: antologija metodološke građe. Ur. Marko Nedeljković, Kragujevac: "Nikola Nikolić", 2000. 499-507.
Kuci, Dž. M. Iščekujući varvare. Prevela s engleskog Jelena Stakić. Beograd: Paideia, 2004.
Kuci, Dž. M. Spor čovek. Prevela s engleskog Arijana Božović. Beograd: Paideia, 2005.
Lakan, Žak. Četiri temeljna pojma psihoanalize: XI seminar. Prevela Mirjana Vujanić-Lednicki. Zagreb: Naprijed, 1986.
Lotman, Юriй. Kulьtura i vzrыv. Moskva: Gnozis-Progress, 1992.
Olsen, Lance. "The presence of absence: Coetzee's Waiting for the Barbarians." Ariel 16, 2 (1985) https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/ariel/article/view/32846 12.5.2023.
Phellan, James. "Present Tense Narration, Mimesis, the Narrative Norm, and the Positioning of the Reader in the Waiting for the Barbarians." Understanding Narrative, Ur. J. Phellan, Peter J.
Probyn-Rapsey, Fiona, "J. M. Coetzee: Writing with/out authority", Jouvert: a Journal of Postcolonial Studies 7, 1(2002): 1-12. https://ro.uow.edu.au/lhapapers/2560/
Rabinowitz, Peter J. Understanding Narrative. Columbus: Ohio State University Press, 1994. 222-246.
Valde, Kristine. "San i tumačenje snova u grčko-rimskoj antici". Gradac 34, 162-163(2007): 6-24.
Williams, James. Gilles Deleuze's Philosophy of Time: a Critical Introduction and Guide, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011. https://doi.org/10.1515/9780748645428
Ženet, Žerar. Umetničko delo - imanentnost i transcendentnost. Preveo Miodrag Radović. Novi Sad: Svetovi, 1996.
Žukovski, Fransoaz. "San u literaturi." Gradac 34, 162-163(2007): 187-198.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).