Авети Харлановог света: структурално и имперсонално насиље у романима и серији Дигитални угљеник
Сажетак
Намера овог рада је да кроз политиколошку призму, пре свега применом теорија о политичком насиљу, анализира три романа из серијала Дигитални угљеник Ричарда Моргана и на основу њих насталу Нетфликсову серију. Полазећи од Галтунговог разликовања структурног и интерперсоналног насиља и Камариног концепта спирале насиља, анализиране су доминантне форме насиља у романима и серији. Закључак ове анализе јесте да у романима доминира структурно, као изразито политичко насиље, док је у серији насиље пре свега интерперсонално, и произлази из личних, а не друштвених односа. Кључна хипотеза рада јесте да је ова промена тежишта – од структурног ка интерперсоналном насиљу у адаптацији романа јесте делимично последица захтева различитих медија и различитих карактеристика ових врста насиља, али да је превасходно узрокована темељном деполитизацијом литерарног предлошка.
Референце
Aragay, Mireia. Books in Motion: Adaptation, Intertextuality, Authorship. New York: Brill Academic Publishers, 2005. CrossRef
Arora, Akhil. "Altered Carbon Creator Cites Ghost in the Shell, Asimov as Inspirations." https://gadgets360.com. NDTV Gadgets 360. 24.01.2018, Link02.06.2022.
Berman, Michael. "Relations in Altered Carbon (2002)." International Journal of the Humanities 8. 11 (2011): 225-34. CrossRef
Camara, Helder. Spiral of Violence. London: Sheed and Ward Ltd., 1971.
Cavallaro, Dani. Cyberpunk & Cyberculture: Science Fiction and the Work of William Gibson. London/New Brunswick: The Athlone Press, 2000.
De Haan, Willem. "Violence as an Essentially Contested Concept." Violence in Europe: Historical and Contemporary Perspectives, Ур. Sophie Body-Gendrot и Pieter Spierenburg. New York: Springer, 2009. 27-40. CrossRef
Empey, Julia A. "'Nothing Is What It Seems': Posthumanism and Late Capitalism in Altered Carbon." Journal of Science & Popular Culture 4. 1 (2021): 77-88. CrossRef
Flood, Alison. "Altered Carbon Author Richard Morgan: 'There's No Limit to My Capacity for Violence.'" www.theguardian.com.The Guardian. 13.02.2018. Link 20. 5. 2022.
Frago, Marta. "Adaptation, Re-Adaptation, and Myth." Telling and Re-Telling Stories: Studies on Literary Adaptation to Film, Ур. Paula Baldwin Lind. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016. 45-60.
Frelik, Pawel. "Woken Carbon: The Return of the Human in Richard K. Morgan's Takeshi Kovacs Trilogy." Beyond Cyberpunk: New Critical Perspectives, Ур. Graham J. Murphy и Sherryl Vint. London: Routledge, 2012. 173-90.
Fukujama, Frensis. Kraj istorije i poslednji čovek. Podgorica: CID, 1997.
Гарсија, Алберто Н. "Морална осећања, антијунаци и границе наклоности." Поља 65. 523 (2020): 104-17. Превела Наташа Кампмарк.
Gallie, Walter Bryce. "Essentially Contested Concepts." Proceedings of the Aristotelian Society 56 (1955): 167-98.
Galtung, Johan. "Violence, Peace, and Peace Research." Journal of Peace Research 6. 3 (1969): 167-91.
Galtung, Johan. Mirnim sredstvima do mira: mir i sukob, razvoj i civilizacija. Prevela s engleskog Lidija Kljakić. Beograd: Službeni glasnik; Jugoistok XXI - Centar za evro-balkansku saradnju, 2009.
Grantham, Michael. The Transhuman Antihero: Paradoxical Protagonists of Speculative Fiction from Mary Shelley to Richard Morgan. Kindle ed., Jefferson: McFarland, 2015.
Griggs, Yvonne. The Bloomsbury Introduction to Adaptation Studies: Adapting the Canon in Film, TV, Novels and Popular Culture. London: Bloomsbury Academic, 2016.
Hamdan, Shahizah Ismail. "Human Subjectivity and Technology in Richard Morgan's Altered Carbon." 3L: Southeast Asian Journal of English Language Studies 17 (2011): 121-32.
Kalogridis, Laeta, аутор. Altered Carbon, 2018-2020, Netflix, www.netflix.com.
Kori, Džejms S. A. Buđenje nemani. Preveo Goran Skrobonja. Beograd: Laguna, 2012.
Ковачевић, Иван. "О антропологији ТВ серија." Зборник радова Факултета драмских уметности 33 (2018): 97-112.
Krug, Etienne G., et al. World Report on Violence and Health. Geneva: World Health Organization, 2002, Link 6. 12. 2019.
Lewis, Martin. "Politics Is What Humans Do." www.vectormagazine.co.uk. Vector Magazine. 09. 10. 2011.
Miller, Liz Shannon. "'Altered Carbon' Creator and Cast on a Potential Season 2, and Finding Feminist Strength in a Naked Clone Fight." www.indiewire.com.IndieWire. 09.02.2018.Link 15. 5. 2022.
Morgan, Ričard. Digitalni ugljenik. Preveo Goran Skrobonja. Beograd: Laguna, 2012.
Morgan, Ričard. Probuđene furije. Preveo Goran Skrobonja. Beograd: Laguna, 2019.
Morgan, Ričard. Slomljeni anđeli. Preveo Goran Skrobonja. Beograd: Laguna, 2014.
Morgan, Robin. The Demon Lover: The Roots of Terrorism. Kindle ed., New York: Open Road Media, 2014.
Muniowski, Łukasz, and Aldona Kobus. "Introduction." Sex, Death and Resurrection in Altered Carbon: Essays on the Netflix Series. Ур. Łukasz Muniowski и Aldona Kobus. Kindle ed., Jefferson: McFarland, 2020. 1-14.
Muniowski, Łukasz. "Wearing Wellness on Your Sleeve: On Meths, Self-Control and Capitalism." Sex, Death and Resurrection in Altered Carbon: Essays on the Netflix Series. Kindle Ур. Łukasz Muniowski и Aldona Kobus. Kindle ed., Jefferson: McFarland, 2020. 81-90.
Мител, Џејсон. "Трансмедијско приповедање." Поља 65. 523 (2020): 118-28. Превела Наташа Кампмарк.
Новруп Редвал, Ева. "Писци, showrunner-и и телевизијски аутори: идеје о јединственој ауторској визији." Поља 65. 523 (2020): 79-100. Превела Наташа Кампмарк.
Pilger, John. Heroes. eBook. London: Vintage Digital, 2010.
Pilger, John. Hidden Agendas. eBook. London: Vintage Digital, 2010.
Platt, Thomas. "The Concept of Violence as Descriptive and Polemic." International Social Science Journal 44. 2 (1992): 185-91.
Pohl, Frederik. Kapija. Prevela Zorica Grdanički. Beograd: Jugoslavija, 1980.
Radish, Christina. "Laeta Kalogridis on Altered Carbon Season 2, Book Changes, and More." Link. Collider, 15. 2. 2018. Link 2 23. 5. 2022.
Simeunović, Dragan. Političko nasilje. Beograd: Radnička štampa, 1989.
Trębicki, Grzegorz. "Human Identity in the World of Altered Carbon." The Projected and Prophetic: Humanity in Cyberculture, Cyberspace, and Science Fiction. Ур. Jordan J. Copeland. Leiden: Brill, 2011. 119-26. CrossRef
Tufekci, Zeynep. "The Real Reason Fans Hate the Last Season of Game of Thrones." https://blogs.scientificamerican.com. Scientific American Blog Network. 17.05.2019. Link17. 5. 2020.
Wally, Johannes. "Narrative Conflict and Implied Value Conflict: An Analysis of Aspects of the Implied Worldview of Richard Morgan's Altered Carbon (2002) and Hanif Kureishi's The Body (2002)." Anglia 140. 1 (2022): 71-92. CrossRef
Wells-Lassagne, Shannon. Television and Serial Adaptation. New York: Routledge, 2017. CrossRef

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).