Брехтова политичка поезија за децу – Ars versus utilitas

  • Nikolina Zobenica Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду
Кључне речи: Бертолт Брехт, дечје песме, дидактичка поезија, политичка поезија

Сажетак

Бертолт Брехт (Bertolt Brecht, 1898–1956) био је један од најзначајнијих немачких писаца двадесетог века, који је својим драмским и лирским текстовима у великој мери утицао на немачку послератну књижевност. У оквиру његовог импозантног лирског опуса посебно место заузимају дечје песме у којима су, као и у његовом целокупном стваралаштву, присутне јасне политичке тенденције и изражена дидактичка нота. У контексту дискусије о дечјој књижевности као специфичној књижевности на граници уметности (ars) и дидактичке литературе која је писана да би испунила одређену сврху (utilitas), у овом раду ће се анализирати Брехтова лирика с циљем да се на примеру његовог дела размотри аксиолошки проблем дечје књижевности којој се често оспоравају уметничке вредности. Брехт суштински није правио разлику између песама за децу и одрасле и није потцењивао своје најмлађе читаоце, те није „адаптирао“ своје текстове, због чега се и доводи у питање њихова прикладност за децу, не и литерарна вредност. Међутим, уметничка вредност и дечја књижевност не морају да се искључују, што је Брехт показао и доказао својим песмама.

Референце

Abraham, Ulf und Matthis Kepser. Literaturdidaktik Deutsch. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2006.

Brecht, Bertolt. Die Gedichte. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2007.

Dimitrijević, Srboljub. "Porodica kao agens socijalizacije u tranzicionom društvu". Zbornik radova Filozofskog fakulteta 44 (2014), 1: 237-247. CrossRef

Erzse-Boitor, Kinga. Das Bild des Anderen in der rumäniendeutschen Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009.

Ewers, Hans-Heino. "Kinder- und Jugendliteratur - Begriffsdefinition". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart: Ein Handbuch. Hrsg. v. Günter Lange. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. 3-12.

Franz, Kurt. "Josef Guggenmos und das Kindergedicht." Handbuch der Literatur in Bayern: Vom Frühmittelalter bis zur Gegenwart: Geschichte und Interpretationen. Hrsg. v. Albrecht Weber. Regensburg: Friedrich Pustet, 1987. 651-660.

Franz, Kurt. "Kinderlyrik". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart: Ein Handbuch. Hrsg. v. Günter Lange. Hohengehren: Schneider Verlag, 2016. 193-216.

Franz, Kurt. Die Bedeutung der Kinder- und Jugendliteratur für eine individualisierende Lese-Erziehung: Vorüberlegung zum literarischen Bereich. Straubing: Arbeitsgemeinschaft Bayern, 1983.

Fuchs-Heinritz, Werner, Rüdiger Lautmann, Otthein Rammstedt und Hanns Wienold (Hrsg.). Lexikon zur Soziologie. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2007.

Hurrelmann, Bettina. "Kinder- und Jugendliteratur im Unterricht". Grundzüge der Literaturdidaktik. Hrsg. v. Klaus-Michael Bogdal und Hermann Korte. München: dtv, 2006. 134-146.

Kajoa, Rože. Estetički rečnik. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 2017.

Kautt, Annette (Hrsg.). "Kinder- und Jugendliteratur". Rossipotti-Literaturlexikon für Kinder. Hrsg. v. Annette Kautt. https://www.rossipotti.de Berlin: Rossipotti, 18.6.2012. Link 26.11.2015.

Kittstein, Ulrich. Das lyrische Werk Bertolt Brechts. Stuttgart: Metzler, 2012. Crossref

Knopf, Jan (Hrsg.). Brecht-Handbuch. Bd. 2. Gedichte. Stuttgart: Metzler, 2001. Crossref

Kümmerling-Meibauer, Bettina. Kinder- und Jugendliteratur: Eine Einführung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2012.

Maquardt, Manfred. "Kinderlyrik". Handbuch Kinder- und Jugendlyrik. Troisdorf: Bildungsverlag EINS, 2010. 57-76.

Milutinović, Dejan. "Žanr - pojam, istorija, teorija". Philologia Mediana 1.1 (2009): 11-37.

Opačić, Zorana. "Pretpostavljeni čitalac (kulturni i ideološki kontekst književnosti za decu)". Inovacije u nastavi 28. 4 (2015): 18-28. Crossref

Peuckert, Rüdiger und Albert Scherr. "Sozialisation". Bernhard Schäfers und Johannes Kopp (Hrsg.). Grundbegriffe der Soziologie. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaft, 2006. 266-270.

Popović, Tanja. Rečnik književnih termina. Beograd: Logos Art, 2010.

Remmers, Ursula und Ursula Warmbold (Hrsg.). Von der Erde bis zum Mond: Gedichte für Kinder. Stuttgart: Reclam, 2013. 71-73.

Rot, Nikola. Osnovi socijalne psihologije. Beograd: Zavod za udžbenike, 2014.

Schnabel, P. E. "Sozialisation". Gernd Reinhold, Siegfried Lamnek und Helga Recher (Hrsg.). Soziologie-Lexikon. München - Wien: Oldenbourg, 1997. 604-608.

Schweikle, Günther und Irmgard. Metzler Lexikon Literatur. Hrsg. v. Dieter Burdorf, Christoph Fasbender und Burkhard Moennighoff. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2007.

Ševalije, Žan i Alen Gerbran. Rečnik simbola. Novi Sad: Stylos, 2009.

Šušnjić, Đuro. Metodologija. Beograd: Čigoja, 2007.

Thiele, Jens. "Das Bilderbuch". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart. Hrsg. v. Günter Lange. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. 217-230.

Weinkauff, Gina und Gabriele von Glasenapp. Kinder- und Jugendliteratur. Paderborn: Schöningh, 2010.

Weißert, Gottfried. Ballade. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 1993. CrossRef

Zobenica, Nikolina. "Kategorizacija teksta Škola čarobnjaštva Mihaela Endea". Primenjena lingvistika 17 (2016): 199-213. CrossRef

Објављено
2023-01-31
Како цитирати
Број часописа
Секција
Студије, огледи, прилози