Брехтова политичка поезија за децу – Ars versus utilitas
Сажетак
Бертолт Брехт (Bertolt Brecht, 1898–1956) био је један од најзначајнијих немачких писаца двадесетог века, који је својим драмским и лирским текстовима у великој мери утицао на немачку послератну књижевност. У оквиру његовог импозантног лирског опуса посебно место заузимају дечје песме у којима су, као и у његовом целокупном стваралаштву, присутне јасне политичке тенденције и изражена дидактичка нота. У контексту дискусије о дечјој књижевности као специфичној књижевности на граници уметности (ars) и дидактичке литературе која је писана да би испунила одређену сврху (utilitas), у овом раду ће се анализирати Брехтова лирика с циљем да се на примеру његовог дела размотри аксиолошки проблем дечје књижевности којој се често оспоравају уметничке вредности. Брехт суштински није правио разлику између песама за децу и одрасле и није потцењивао своје најмлађе читаоце, те није „адаптирао“ своје текстове, због чега се и доводи у питање њихова прикладност за децу, не и литерарна вредност. Међутим, уметничка вредност и дечја књижевност не морају да се искључују, што је Брехт показао и доказао својим песмама.
Референце
Abraham, Ulf und Matthis Kepser. Literaturdidaktik Deutsch. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2006.
Brecht, Bertolt. Die Gedichte. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2007.
Dimitrijević, Srboljub. "Porodica kao agens socijalizacije u tranzicionom društvu". Zbornik radova Filozofskog fakulteta 44 (2014), 1: 237-247. CrossRef
Erzse-Boitor, Kinga. Das Bild des Anderen in der rumäniendeutschen Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009.
Ewers, Hans-Heino. "Kinder- und Jugendliteratur - Begriffsdefinition". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart: Ein Handbuch. Hrsg. v. Günter Lange. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. 3-12.
Franz, Kurt. "Josef Guggenmos und das Kindergedicht." Handbuch der Literatur in Bayern: Vom Frühmittelalter bis zur Gegenwart: Geschichte und Interpretationen. Hrsg. v. Albrecht Weber. Regensburg: Friedrich Pustet, 1987. 651-660.
Franz, Kurt. "Kinderlyrik". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart: Ein Handbuch. Hrsg. v. Günter Lange. Hohengehren: Schneider Verlag, 2016. 193-216.
Franz, Kurt. Die Bedeutung der Kinder- und Jugendliteratur für eine individualisierende Lese-Erziehung: Vorüberlegung zum literarischen Bereich. Straubing: Arbeitsgemeinschaft Bayern, 1983.
Fuchs-Heinritz, Werner, Rüdiger Lautmann, Otthein Rammstedt und Hanns Wienold (Hrsg.). Lexikon zur Soziologie. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2007.
Hurrelmann, Bettina. "Kinder- und Jugendliteratur im Unterricht". Grundzüge der Literaturdidaktik. Hrsg. v. Klaus-Michael Bogdal und Hermann Korte. München: dtv, 2006. 134-146.
Kajoa, Rože. Estetički rečnik. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 2017.
Kautt, Annette (Hrsg.). "Kinder- und Jugendliteratur". Rossipotti-Literaturlexikon für Kinder. Hrsg. v. Annette Kautt. https://www.rossipotti.de Berlin: Rossipotti, 18.6.2012. Link 26.11.2015.
Kittstein, Ulrich. Das lyrische Werk Bertolt Brechts. Stuttgart: Metzler, 2012. Crossref
Knopf, Jan (Hrsg.). Brecht-Handbuch. Bd. 2. Gedichte. Stuttgart: Metzler, 2001. Crossref
Kümmerling-Meibauer, Bettina. Kinder- und Jugendliteratur: Eine Einführung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2012.
Maquardt, Manfred. "Kinderlyrik". Handbuch Kinder- und Jugendlyrik. Troisdorf: Bildungsverlag EINS, 2010. 57-76.
Milutinović, Dejan. "Žanr - pojam, istorija, teorija". Philologia Mediana 1.1 (2009): 11-37.
Opačić, Zorana. "Pretpostavljeni čitalac (kulturni i ideološki kontekst književnosti za decu)". Inovacije u nastavi 28. 4 (2015): 18-28. Crossref
Peuckert, Rüdiger und Albert Scherr. "Sozialisation". Bernhard Schäfers und Johannes Kopp (Hrsg.). Grundbegriffe der Soziologie. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaft, 2006. 266-270.
Popović, Tanja. Rečnik književnih termina. Beograd: Logos Art, 2010.
Remmers, Ursula und Ursula Warmbold (Hrsg.). Von der Erde bis zum Mond: Gedichte für Kinder. Stuttgart: Reclam, 2013. 71-73.
Rot, Nikola. Osnovi socijalne psihologije. Beograd: Zavod za udžbenike, 2014.
Schnabel, P. E. "Sozialisation". Gernd Reinhold, Siegfried Lamnek und Helga Recher (Hrsg.). Soziologie-Lexikon. München - Wien: Oldenbourg, 1997. 604-608.
Schweikle, Günther und Irmgard. Metzler Lexikon Literatur. Hrsg. v. Dieter Burdorf, Christoph Fasbender und Burkhard Moennighoff. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2007.
Ševalije, Žan i Alen Gerbran. Rečnik simbola. Novi Sad: Stylos, 2009.
Šušnjić, Đuro. Metodologija. Beograd: Čigoja, 2007.
Thiele, Jens. "Das Bilderbuch". Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart. Hrsg. v. Günter Lange. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. 217-230.
Weinkauff, Gina und Gabriele von Glasenapp. Kinder- und Jugendliteratur. Paderborn: Schöningh, 2010.
Weißert, Gottfried. Ballade. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 1993. CrossRef
Zobenica, Nikolina. "Kategorizacija teksta Škola čarobnjaštva Mihaela Endea". Primenjena lingvistika 17 (2016): 199-213. CrossRef
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).