Мистерија људске главе, иконографија колажа Ванета Живадиновића Бора
Сажетак
Мистерија људске главе Ванета Живадиновића Бора је пример мултикултуралног, мултимедијалног и колажног надреалистичког дела у коме се на оригиналан начин повезују старе гравире, спиритистичка и документарна фотографија, езотерична литература и психоанализа снова, да би, на крају, целокупан рад добио обрисе модерне оптике и структуру покретних слика. Иконографију текстуално-сликовног колажа чине фотографије, илустрације и цитати из следећих књига: Albert von Schrenck-Notzing, Phenomena of materialisation (1923), Thomas De Quincey, The Confessions of an English Opium-Eater (1821), Robert Fludd, Utriusque Cosmi Maioris scilicet et Minoris Metaphysica, Physica atqve Technica Historia (1617–1621).
Референце
Aleksić, Branko, Stevan Živadinović Bor, Hronologija, Muzej savremene umetnosti, Beograd 1990, 138-158.
Andonovski, Biljana D., Poetika nadrealističkog (anti)romana u srpskoj književnosti i evropskom kontekstu, doktorska disertacija, Beograd 2017, dostupno na: Link
Batchen, Geffrey, Each Wild Idea, Writing, Photography, History. 2002. Crossref
Burnett, Graham, The Cosmogonic Experiments of Robert Fludd A Translation with Introduction and commentary, 1999, dostupno na: Link
Bauduin, Tessel M., Surrealism and the Occult, Occultism and Western Esotericism in the Work and Movement of Andre Breton, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2014. Crossref
Breton, André, Louis, Aragon, Le cinquantenaire de l᾽hysterie (1878-1928), La Révolution surréaliste, no. 11, 1928, 19-22, dostupno na: Link
Breton, Andre, Tri manifesta nadrealizma, Kruševac, 1979.
Vučićević, Branko, "Život i smrt nadrealističkog filma", Reč, 74/20, 2006, dostupno na: link
Craven, J. B. Doctor Robert Fludd (Robertus de Fluctibus), the English Rosicrucian: life and writings. Kirkwall: William Peace & Son, 1902. Haiti trust, dostupno na: link
Gordon, Alexander, Fludd, Robert, Dictionary of National Biography, 1885-1900, Vol. 19, videti: https://en.wikisource.org/wiki/Fludd,_Robert_(DNB00)
Diotallevi, Dante, A modern interpretation of Robert Fludd's symbolic illustrations, 2015, dostupno na: link
Ivančić, Jasna, Habunek Vladimir, 2002, dostupno na: link
Levi, Pavle, Kino drugim sredstvima, Muzej savremene umetnosti, Beograd, 2013.
Kapidžić Osmanagić, Hanifa, Srpski nadrealizam i njegovi odnosi sa francuskim nadrealizmom, Sarajevo, 1966.
Kavky, Samantha, "Max Ernst's Post-World War I Studies in Hysteria", The Space Between, Vol. VIII, 1, 2012, 37-63, dostupno na:
Krauss, Rosalind E., "Reinventing the Medium", Critical Inqury, Winter 1999, Vol 25, No 2, dostupno na: link, Crossred
Melton, Gordon. J. (ed.) Encyclopedia of Occultism & Parapsychology 5 2v-Thomson Gale (2000)
De Quincey, Thomas, The Confessions of an English Opium-Eater, dostupno na: link
Schrenck-Notzing, Albert von, Phenomena of materialisation: a contribution to the investigation of mediumistic teleplastics, London, 1923, dostupno na: link
Spies, Werner, Rewald, Sabine, Max Ernst: a retrospective, The Metropolitan Museum of Art, 2005, dostupno na: link
Sommer, Andreas, Policing Epistemic Deviance: Albert von Schrenck-Notzing and Albert Moll, Medical History, Apr; 56(2), 2012, 255-276, dostupno na:. link, Crossref
Sood, Arun, Dreaming of the Self: Thomas De Quincey and the Development of the Confessional Mode, eSharp, Issue 20: New Horizons, Glasgow 2013, 2, dostupno na: link
Sretenović, Dejan, Urnebesni kliker, Umetnost i politika beogradskog nadrealizma, Beograd, 2016.
Todić, Milanka, Nemoguće, umetnost nadrealizma, Muzej primenjene umetnosti, Beograd, 2002.
Todić, Milanka. "Cut and Paste Picture in Surrealism", Muzikologija, časopis Muzikološkog instituta Srpske akademije nauka i umetnosti, br. 6, Beograd, 2006, 281-301, dostupno na: link, Crossref
Todić, Milanka, "La bille explosive, l'objet et la photographie dans le surréalisme serbe", Mélusine, Surréalistes Serbes, no. XXX, 2010, 101-110, dostupno na: link
Todić, Milanka, "Umrežena avangarda: srpski, francuski i španski nadrealisti", Kultura, br. 138, Beograd 2013, 165-178. Crossref">https://doi.org/10.5937/kultura1338165T">Crossref>
Todić, Milanka, "Krustentiere auf der Brust, Kino auf Papier im serbischen Surrealismus", u: Bewusste Halluzinationen der filmische Surrealismus, Filmmuseum, Frankfurt am Main 2014, 134-140.
Todić, Milanka, Jović, Bojan, "Pogled žene (iz) medijuma u Javnoj ptici Milana Dedinca", Književna istorija, časopis za nauku o književnosti, XLVIII 2016 159, 79-97.
Thomas De Quincey: New Theoretical and Critical Directions (Routledge Studies in Romanticism) 1st, ed. Robert Morrison (Editor), Daniel S. Roberts (Editor), Routledge, New York, 2007.
Thompson, Rachel Leah, The Automatic Hand: Spiritualism, Psychoanalysis, Surrealism,
Invisible Culture: An Electronic Journal for Visual Culture, Issue 7, Spring 2004, dostupno na: link
Živadinović, Stevan, Vane Bor, "Misterija ljudske glave", Nemoguće - L᾽ impossible, Beograd, 1930, 99.
Živadinović, Stevan, Vane Bor, "Uvod u metafiziku duha", Nemoguće - L᾽ impossible, Beograd, 1930, 50-54.
Bor, Vane, Ristić, Marko, Anti-zid, Beograd, Nadrealistička izdanja, 1932. link
Stevan Živadinović Bor, Muzej savremene umetnosti, I, II, Beograd, 1990.
Surrealism, Key Concept, ed. Krzysztof Fijalkowski, Michael Richardson, Routledge, New York 2016
The Perfect Medium: Photography and the Occult, The Metropolitan Museum of Art, New York , 2005.
Fludd, Robert, Utriusque cosmi maioris scilicet et minoris metaphysica, physica atqve technica historia. Tome I-II. Oppenhemii: Aere Johan-Theodori de Bry, 1617-1621. HathiTrust's digital library, dostupno na: link
Warlick, M. E., Max Ernst and Alchemy, A Magician in Search of Myth, University Texas Press, Austin, 2001
Wolffram, Heather, The Stepchildren of Science: Psychical Research and Parapsychology in Germany, C. 1870-1939, 2009 link
Wolf-Braun, Barbara, ᾽The Higher Order of the natural low and the wrong world of the hysterical mediums': medicine and the Occult 'Fringe' at the Turn of the Nineteenth Century in Germany, dostupno na: link
Weissmann, Ann, Cover image, The Faseb Journal, August 2011; 25 (8), dostupno na: link

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).